DENIM HOOFDSTAD

 AMSTERDAM DENIM CAPITAL

Tekst: Sarah Milo

Fotografie: Piet Hermans

Februari 2017

Het was op de woeste prairiegronden van de Verenigde Staten van Amerika, waar pioniers als Levi Strauss stoere cowboys in hun kenmerkende jeans hesen… maar toch is het nu ons pittoreske grachtengordelstadje dat de titel ‘Denim Capital’ mag dragen. Hoezo dan?! Na wat online rondklikken kom je er snel achter dat deze titel aan de stad is gegeven door een aantal enthousiaste denim- en jeansmerken. Supertof natuurlijk, Amsterdam heeft inmiddels een heuse Jean School, een samenwerking van het RoCvA en spijkerstof-wereldverbeteraars The House of Denim, en sinds dit jaar worden de ‘Denim Days’ hier georganiseerd door het ‘spijkerbroekenplatform’ Kingpins.

Serge de Nîmes

Prachtige initiatieven, maar Amsterdam kan zich zo’n iconisch stukje stof natuurlijk niet zomaar toe-eigenen. Het kent een geschiedenis die los staat van onze hoofdstad.

 

‘Hij is vernoemd naar een Franse stad en vormgegeven door een Duits-Amerikaans-Joodse cowboy en daarom is het niet echt logisch om die spijkerbroek als een typisch Amsterdams product te zien.’

 

Denim zelf is een verbastering van Serge de Nîmes, ofwel keper uit Nîmes. Vernoemd naar de Zuid-Franse stad en de typische schuine keper van de stof. Kijk nog eens goed naar je favoriete jeans en je ziet dat de stof een schuine weving heeft. Die weving zorgt ervoor dat de stof buitengewoon sterk is, waarmee het ooit een uitkomst bleek voor de wanhopige Levi Strauss die door zijn voorraad zeildoek heen was, zeildoek waarmee hij de ‘golddiggers’ altijd van solide werkkleding had voorzien. Denim bood een degelijk alternatief, behalve dan dat de plekken waar veel spanning op stond regelmatig doorscheurden, zoals bij de broekzakken. In 1872 kwam kleermaker Jacob Davis met de oplossing voor het probleem: klinknagels – ook gewoon spijkers genoemd – om de zwakke punten van de broek te versterken. Daarmee was de geboorte van jouw te gekke toffe hippe fijne spijkerbroek een feit. Hij is vernoemd naar een Franse stad en vormgegeven door een Duits-Amerikaans-Joodse cowboy en daarom is het niet echt logisch om die spijkerbroek als een typisch Amsterdams product te zien. Toch is onze stad, met haar Jean School en Denim Days, wel echt één van de steden waar grote denim merken zich graag laten zien. In de kleine straatjes van Amsterdam zijn het grote zaken als Denham en Scotch&Soda die trots hun collecties denim tonen. Daarnaast zijn er een heel aantal kleine winkeliers in onze buurt die op hun eigen unieke wijze een ‘jeansconcept’ neerzetten en hun verhaal vertellen. Zoals bijvoorbeeld de negentiende eeuwse oldtimer op de Haarlemmerdijk, De Mof, en even verderop Nukuhiva, het veel jongere initiatief van wereldreizigster, en sinds afgelopen maand zelfs omroepvrouw van het jaar, Floortje Dessing.

De Mof

In 1885, slechts dertien jaar na de sensationele uitvinding van Levi-Strauss en Davis, opende Ferdinand Holzhaus zijn winkel in Amsterdam en specialiseerde zich, net als Strauss, in werkkleding. Nu, 131 jaar later, is de spijkerbroek ook bij De Mof niet meer weg te denken uit het aanbod.

‘Igor, die in januari 2016 de zaak overnam van zijn oom, vertelt dat juist dit persoonlijke contact met vaste klanten, veelal uit de buurt, het werk zo leuk maakt.’

 

Tot op de dag van vandaag ligt de focus van de winkel op werkkleding, maar daarnaast biedt De Mof  ook casual kleding aan. De aanpak en sfeer van de winkel past bij zijn lange geschiedenis en in tegenstelling tot de vele ‘fast fashion’ winkels in de stad, wordt er bij De Mof nog steeds veel persoonlijke aandacht besteed aan de klanten. De medewerkers kennen hun klanten goed, weten wat hun persoonlijke stijl is en kunnen zelfs kosteloos broeken direct inkorten wanneer dat nodig is.

Igor, die in januari 2016 de zaak overnam van zijn oom, vertelt dat juist dit persoonlijke contact met vaste klanten, zowel uit de buurt als van heinde en verre, het werk zo leuk maakt. Hij benadrukt dat De Mof behoort tot een steeds kleiner wordende groep winkels in Nederland die nog authentieke werkkleding levert, een bijzonder erfgoed waar hij zich graag sterk voor maakt. Voor een winkel als de Mof, die zich richt op casual en werkkleding, zijn jeans niet uit het assortiment weg te denken. Igor: ‘Jeans is een tijdloos item in de kledingkast dat met vrijwel alles te combineren valt. Als je een jeans goed behandeld kan deze ook lang meegaan.’ Hij verkoopt jeans van merken als Wrangler, Lee en Mac. Daarnaast leggen ze ook bij De Mof, passend in de huidige tijd, de nadruk steeds meer op duurzame kleding.

Nukuhiva

Daar kunnen ze bij het verderop, in de Haarlemmerstraat gevestigde, Nukuhiva over mee praten. Die winkel is tien jaar geleden door Floortje Dessing en twee goede vrienden opgericht, waarmee ze fairtrade kleding wilden presenteren aan het grote publiek. De winkel is vernoemd naar een eiland in de Stille Oceaan waar mens en natuur met elkaar in balans leven. De naam staat daarmee symbool voor het gedachtegoed van de winkel. Het belangrijkste publiek zijn mensen die fan zijn van hun merken en duurzaamheid belangrijk vinden.

Ilse is sinds 2012 shopmanager bij Nukuhiva, ze houdt zich bezig met alles wat er in de winkel gebeurt, die diversiteit maakt dat geen dag hetzelfde is. Ze ziet dat de winkel steeds vaker bezocht wordt door jongeren die een bewuste keuze willen maken voor duurzame kleding. Dat vindt ze een mooie ontwikkeling waarvan ze graag zou zien dat die doorzet.

 

‘Het belangrijkste publiek zijn mensen die fan zijn van hun merken en duurzaamheid belangrijk vinden.’

 

Ook bij Nukuhiva prijkt er een indrukwekkende verzameling denim in de schappen. Ze verkopen merken die pionieren op het gebied van duurzame denim, zoals Kuyichi, Nuku Jeans en Nudie Jeans. Deze merken onderscheiden zich onder meer door biologische en gerecyclede stoffen en een eerlijke productie. Ilse: ‘Jeans zijn een makkelijk te combineren item… je kan ze netjes, casual, sexy of stoer dragen. Het zit comfortabel en is sterk. Een tijdloos item!’ Naast de bewuste shoppers ziet de winkel ook graag haar buurtgenoten binnenwandelen. ‘Sommigen komen elke week wel even kijken of er iets nieuws hangt. Daar heb je dan een praatje mee en met hen krijg je echt een band.’

         Denim Capital of niet, als ik op mijn fiets door de straten van Amsterdam scheur, hier en daar een verschrikte of omgevallen toerist achterlatend, zie ik Amsterdammers en masse tevreden rondstappen in hun jeans en speur ikzelf in mijn agenda naar dat lege dagdeel waarop ook ik zorgeloos door de straten van Amsterdam kan slenteren en pareltjes als De Mof en Nukuhiva mag opduiken.