Samenwerken is leuker

 

Bonne Reijn komt net terug uit Parijs, is een paar dagen in Amsterdam en vliegt dan alweer naar New York om Bonne Suits te presenteren bij Opening Ceremony, een modewinkel in downtown Manhattan.

 

Tekst en fotografie: Piet Hermans

 

 

Volgens Bonne Reijn (26) is er veel mis in de modewereld. ‘Er wordt teveel geproduceerd, en tegelijkertijd is het aanbod niet divers genoeg en erg elitair geworden,’ verduidelijkt hij in zijn winkel op de Zeedijk. ‘Bovendien zijn ontwerpers totaal uit het oog verloren dat ze een gebruiksvoorwerp maken dat mensen moeten kunnen dragen. Het gaat uiteindelijk om kleren die comfortabel en prettig moeten zitten.’

Sinds februari dit jaar heeft Bonne zijn eerste fysieke winkel in Amsterdam. ‘Er kwam ruimte vrij tegenover kleding- en schoenenwinkel Patta op de Zeedijk. Ik ken de jongens van Patta heel goed en zij tipten mij; ze wisten dat ik al een tijdje op zoek was naar een winkelpand.’

Hij  huurde de leeg gekomen winkel en ging samenwerken met goeie vrienden die twee andere kledingmerken vertegenwoordigen: SMIB, een hiphopcollectief en TNO, The New Originals. ‘Toen ik de winkel begon wilde ik die jongens erbij hebben, zij voelen voor mij als familie. We zijn drie verschillende merken, maar vullen elkaar vooral ook aan. De winkel heet Zeedijk 60 en geeft dus onderdak aan drie merknamen. Het is wel te gek dat jonge mensen tegenwoordig zonder enorm startkapitaal, toch een bedrijf op kunnen zetten. Als je de juiste contacten, maar vooral ook de juiste spirit hebt.’

 

Berlijn

Bonne werd geboren in de Nieuwmarktbuurt waar hij nog altijd woont. ‘School ging een beetje ruk,’ vertelt hij, ‘dus ben ik al snel werk gaan zoeken. Ik kwam toevallig terecht bij Sprmrkt (supermarkt, maar dan zonder klinkers) die, wat ik toen nog niet wist, de meest toonaangevende modewinkel in Nederland was. Ik ben daar de styliste gaan assisteren, zodat ik me dat vak eigen kon maken. Zo heb ik de modewereld leren kennen. En toen ik op mijn twintigste de Elle Stylist Award won, begon ik mijn eigen carrière als stylist, waarna ik in 2014 mijn eigen merk, Bonne Suits, heb gelanceerd.’

De winkel op de Zeedijk loopt erg goed en inmiddels zijn er zelfs plannen om op korte termijn uit te breiden. Volgend jaar wil hij met dezelfde jongens als waar hij mee samenwerkt in Amsterdam een winkel openen in Berlijn.

‘Samenwerken is leuker en dan sta je ook sterker,’ zegt Bonne. ‘In het huidige mode- en financiële klimaat werkt het simpelweg minder goed wanneer je vanaf een eilandje werkt. En je kunt tegelijkertijd je visie delen. Wanneer je er niet heel veel mee bezig bent valt het je misschien niet eens op, maar mode is op dit moment zo dom, zeker op het hoogste niveau. De modehype is totaal doorgeslagen. Ontwerpers kunnen kutdingen maken die evengoed worden verkocht. Kritisch naar iets kijken bestaat bijna niet meer; mensen kiezen bijvoorbeeld domweg voor het merk met de meeste instagramvolgers. En dat is natuurlijk niet wat mode is; je moet een product verkopen wat een goed en een nieuw verhaal vertelt. Daarom staan we vet sterk als we samenwerken met drie merken en we als een familie iets neer kunnen zetten.’

 

Imago

‘We verkopen nu kleren aan een heel divers en jong publiek en dat is superleuk. Al denk ik dat we hiermee soms wel wat overlast veroorzaken in de straat. We hoorden laatst dat er in de buurt over gepraat wordt dat de drugsdealers weer terug zijn op de Zeedijk,’ zegt hij lachend. ‘Dat komt ook omdat alle jongens die bij de zaak betrokken zijn, inclusief mezelf, vaak gouden zonnebrillen of kettingen en dure schoenen dragen; we lijken inderdaad soms wel wat op drugsdealers of gebruikers. Het kan hier soms ook heel erg druk zijn met jongeren die voor de winkel blijven hangen. De mensen van Zeedijk 60 zijn zich hier erg van bewust en voelen zich daar ook verantwoordelijk voor. We doen er dan ook alles aan dat het niet uit de klauwen loopt en écht voor overlast gaat zorgen. Maar als je langs komt en een paar mensen spreekt, dan merk je al snel dat we allemaal super positieve jonge ondernemers zijn, die graag iets willen betekenen binnen het Amsterdamse culturele klimaat. Het is mooi om te zien dat onze winkel zorgt voor een nieuwe toestroom van jonge mensen in de buurt. Het zijn allemaal vooral gewoon leuke en lieve, positieve mensen.’