Deel je Buurt juli-augustus 2017

In de rubriek ‘Deel je buurt!’ bespreken we buurtinitiatieven waarvan het de bedoeling is dat ze buurtbewoners samen brengen. Deze eerste keer kijken we meteen maar eens naar de positieve kanten van de deel-economie. Iedereen weet dat AirBNB een niet al te positieve invloed heeft, maar veel ‘deel-initiatieven’ kunnen wel een positieve rol spelen bij het verbinden in en van de buurt. Sommige van die initiatieven redden het niet; er is te weinig of helemaal geen animo voor. Andere doen het weer heel erg goed. Hieronder drie succesvolle buurtinitiatieven.

Thuisafgehaald

De naam doet het misschien niet meteen vermoeden, maar dit is een buurtgerichte onderneming bij uitstek. Opgericht door de Utrechters Marieke Hart en Jan Thij Bakker, die zichzelf ‘sociale ondernemers’ noemen.

De truc zit ’m d’rin dat je langs gaat bij een buurtgenoot om een maaltijd op te halen – tegen kostprijs wel te verstaan. Zo leer je die buurtgenoot kennen. Je raakt aan de praat en leert ook de buurt weer een stukje beter kennen. Daarbij wil die buurtgenoot natuurlijk geen flater slaan en zal alleen zijn of haar beste maal meegeven! Datzelfde geldt ook voor jou als je ervoor kiest om je als kok te registreren. Nog socialer: de website vraagt je bij registratie of je om de zoveel tijd een maal wil brengen aan een oudere die niet goed ter been is.

Een fantastisch initiatief wat ons betreft, dat inmiddels is gegroeid tot 60.000 Nederlandse gebruikers. Voor uw juiste begrip, hier nog even door ‘de droom’ van hun eigen website:

‘Onze droom

Eten verbindt, dat is het idee achter Thuisafgehaald. Met Thuisafgehaald hopen we buurtgenoten met elkaar in contact te brengen. Daarnaast willen we voedselverspilling tegengaan, want er wordt in Nederland op jaarbasis ongelofelijk veel eten weggegooid. Tenslotte hopen we ook gezond eten te stimuleren. Met Thuisafgehaald bieden we een gezond, lekker èn verbindend alternatief voor het avondeten! Onze droom is dat er straks in elke buurt van Nederland elke avond een lekkere maaltijd is af te halen bij een van de buurtgenoten.’

www.thuisafgehaald.nl

Peerby

Bij Peerby is het idee dat iedereen veel spullen in huis heeft, die zelden gebruikt en ze daarom prima kan uitlenen. Hun website vraagt je om de zoveel tijd wat je eigenlijk allemaal te leen hebt en slaat dat op. Buurtgenoten (waarbij de buurt soms heel Amsterdam lijkt te zijn) kunnen zien wat het aanbod is en daarop reageren. Zo heeft Peerby dus potentieel dezelfde positieve invloed op de buurt als Thuisafgehaald. Hun website komt alleen een stuk minder persoonlijk over dan die van hun kook-collega; een kwaliteit die je juist bij dit soort sociale ondernemingen zou verwachten.

Nog een stukje van hun website:

‘Over Peerby

 

Peerby is een klein bedrijfje met grote doelen. Wij geloven in wij en niet alleen maar ik.

 

Door mensen in contact te brengen en te laten delen proberen we een alternatief te bieden voor de wegwerpcultuur. Wij zijn geen heilige boontjes. Wij vinden dat alles wat goed is ook makkelijk, leuk en voordelig mag zijn. Zo is goed voor de planeet, goed voor je buurt en goed voor ons ook gewoon goed voor jou.’

 

…wat zonder meer sympathiek overkomt – hoewel de tekst wat generiek lijkt. Bovendien is ook dit ‘kleine bedrijfje’ bezig met uitbreiden (evenals Thuisafgehaald overigens). Uitbreiden betekent in dit geval dat Peerby al in 50 Amerikaanse steden bestaat en dat ze in totaal zo’n 100.000 gebruikers per dag hebben. Daarbij is Peerby bezig met het ontwikkelen van een verhuurvariant, geheten Peerby Go. Die website biedt spullen van de buren te huur aan. Wij hebben nog steeds een goed gevoel bij de positieve invloed die deze onderneming kan hebben op de buurt.

www.peerby.com

Snappcar

Met Snappcar kun je snel een auto in de buurt lenen. ‘In de buurt’, als in: heel dichtbij, maar ook ‘in de buurt’, als in: bij een buurtgenoot. Zet ik de afstand op 500 meter (dichter in de buurt is er geen auto), dan kan ik direct een Opel Corsa huren op de Krom Boomssloot. Zo heb je gemak èn heb je contact met een buur. De prijzen zijn heel redelijk en ook Snappcar werkt met beoordelingen; als je je al vaker een goede verhuurder hebt betoond, verdien je een hartje. Zo weet iedereen dat jij betrouwbaar bent.

Op hun website vind je niet al teveel informatie, maar dit stukje tekst van Wikipedia is toch op z’n minst vleiend voor de autodelers:  ‘SnappCar werd begin 2011 opgericht door Pascal Ontijd en Victor van Tol. Op 3 oktober 2011 werd de website door toenmalig burgemeester Aleid Wolfsen officieel gelanceerd in Utrecht, en werd daarmee de eerste website die ‘Peer2Peer’ autodelen in Nederland mogelijk maakte. In maart 2014 werden er zo’n 7000 auto’s gedeeld via de site, ongeveer 64 procent van alle deelauto’s in Nederland. In 2017 waren er meer dan 250.000 leden en werden er ruim 30.000 auto’s gedeeld.’

Snappcar houdt een blog bij en heeft een heuse community, die ervaringen met elkaar deelt (dus niet op Facebook! …en dat is uniek tegenwoordig). Snappcar groeit als kool en recent nog heeft het Franse Europcar een aandeel in Snappcar genomen. Het bedrijf werkt met een nobele filosofie. Hoe meer auto’s we delen, des te minder er nodig zijn. Zo helpt autobedrijf Snappcar ons dus van het teveel aan auto’s af.