De magische krabbel van Stüssy

 

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk kwam het Californische surfmerk Stüssy deze maand aan land in Amsterdam. Op een grauwe zaterdag opende het streetwearlabel een fonkelnieuwe boetiek op de Zeedijk.

Tekst: Racky Westrik

Illustratie: Anouschka Boswijk

Foto: Piet Hermans

Om de komst naar de Zeedijk te vieren, maakte het merk samen met nieuwe buurman Patta een speciaal T-shirt. Op de voorkant van het shirt prijken drie aapjes en op de rug een man die zijn handen voor zijn ogen slaat, met daaronder de tekst There goes the neighbourhood. Maar het tegenovergestelde lijkt waar. Met de komst van deze winkel is de Zeedijk zo langzamerhand een miniatuurversie van de hippe Londense wijk Shoreditch aan het worden. Die buurt is een spannende mix van krakkemikkige telefoonwinkels, designer vintage, exclusieve streetwear en currytentjes. Ook op onze Zeedijk duiken steeds meer independent labels en streetwear-winkels op tussen de toko’s en de toeristenshops.

Roots

De roots van Stüssy liggen in Amerika. Begin jaren tachtig begon Shawn Stussy aan de witte zandstranden van Laguna Beach een handeltje in zelfgemaakte surfboards. Met een zwarte marker krabbelde hij op elk board dat hij verkocht zijn achternaam. Zijn handtekening is al die jaren later nog steeds het logo van het merk en zijn herkenbare krabbel is, bijna veertig jaar later, nog even relevant als toen.

Dat bewijst de nieuwe winkel maar al te goed. Bij de opening staan de eerste fans al vroeg op de stoep om één van de speciale t-shirts met drie horen-zien-en-zwijgen-aapjes én het Stüssy-logo erop te bemachtigen. Er waren honderdveertig shirts gedrukt en die hadden binnen drie kwartier allemaal een nieuwe eigenaar.

Housewarming

Het is een geslaagde housewarming. Op de achtergrond zoemt een zachte hiphopbeat. Aan bezoekers geen gebrek en om de paar minuten wordt het winkelpersoneel aangetikt en met een hoopvolle blik vragend aangekeken. De winkel werd in een designerjasje gestoken door Willo Perron, die eerder sets ontwierp voor Kanye West en Rihanna. Het resultaat: een betonnen vloer en strak gestucte muren, aangekleed met een dozijn tl-buizen en een paar houten pallets. In de rekken hangen T-shirts en truien in snoepjeskleuren. Rood, roze, blauw, groen en geel met daarop de bekende krabbel. De ruimte voelt leeg en haast onaf, maar dat schept juist een prettige atmosfeer.

Het publiek bestaat voornamelijk uit middelbare scholieren bij wie de zuurverdiende bijbaancentjes in de zakken branden, twintigers en dertigers uit de creatieve industrie en sporadisch een verdwaalde toerist. De visite is gehuld in bodywarmers, flanellen shirts, fanny packs, bomberjacks en vissershoedjes en aan hun voeten dragen ze smetteloze sneakers die een klein fortuin hebben gekost. Veel window shoppers zitten er niet tussen. Hoewel ze bijna allemaal hun zinnen hadden gezet op hét T-shirt, lopen de meesten alsnog de deur uit met een troostprijstrui. Toch gelukkig, want die krabbel staat erop.